Wake Up Kraainem

Actualités
Actualités
Actualités
Actions juridiques
sonomètre
Sonomètre
vents
Vents
plaintes
Plaintes
liens
Liens
inscription
Inscription
> Français
     New    
OnthaalActiesEvenementenBerichtenKlachtenGeluidsmeterLinksInschrijf  

Mededeling van de federale mediateur – Keuze van de banen

De baankeuze als gevolg van de windcomponenten ( versie 17.03.2005 )

Volgens het luchtvaart reglement dat momenteel van toepassing is op de luchthaven Brussel-Nationaal, wordt de keuze van de banen zowel overdag als ’s nachts, bepaald door de windcomponenten en het nieuwe systeem van voorkeursbanen.

Paragraaf 7 van de Selection of Runway-in-use van de Aeronautical Information Publication, beschrijft op bladzijde AD 2-EBBR-16, versie 17 maart 2005, bij alinea 7.2 de omstandigheden waarbij het systeem van voorkeursbanen NIET meer bepalend is bij de keuze van de te gebruiken banen :

  • Baan 25 rechts, 25 links, 07 links en 07 rechts : als de banen droog of nat zijn en de zijwind en/of wind van achteren (rukwinden inbegrepen) meer bedraagt dan respectievelijk 20 knopen en 7 knopen.
  • Baan 20 en 02 bij landingen : als de banen droog of nat zijn en de zijwind en/of wind van achteren (rukwinden inbegrepen) meer bedraagt dan respectievelijk 15 knopen en 5 knopen.
  • Baan 20 en 02 bij opstijgen gedurende de dag : als de banen droog of nat zijn en de zijwind en/of wind van achteren (rukwinden inbegrepen) meer bedraagt dan respectievelijk 15 knopen en 0 knopen.
  • Baan 20 en 02 bij opstijgen gedurende de nacht : als de banen droog of nat zijn en de zijwind en/of wind van achteren (rukwinden inbegrepen) meer bedraagt dan respectievelijk 15 knopen en 5 knopen.
  • Wanneer de banen bevuild zijn of als er minder goed geremd kan worden.
  • In geval van handelingen bij weinig zicht.
  • Indien de piloten achtereenvolgend verzoeken de alternatieve banen te mogen gebruiken in verband met veiligheidsredenen.
Wake Up Kraainem <contact@wakeupkraainem.be>