Werken te Brussels Airport en gebruik van de banen

Zoals The Brussels Airport Company al had aangekondigd op zijn website eind maart 2012, zullen er vanaf 1 augustus werken beginnen op baan 07L-25R, de baan die hoofdzakelijk gebruikt wordt in normale omstandigheden. De geplande duur van de werken bedraagt twee weken. Gedurende die periode zal Belgocontrol [1] alternatieve baanconfiguraties toepassen conform de instructies van het Directoraat-generaal Luchtvaart (DGLV) van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer.
Ten gevolge van de werken die uitgevoerd zullen worden door The Brussels Airport Company, en die beschreven staan in een persbericht van 7 juni 2012, zal de preferentiële start- en landingsbaan van de luchthaven, baan 07L-25R, onbruikbaar zijn gedurende de hele duur van de werken. Conform de instructies van het DGLV en rekening houdend met de absolute voorrang die gegeven wordt aan de veiligheid van het luchtverkeer, zal Belgocontrol de beschikbare banen bij voorkeur op de volgende manier gebruiken :
- Overdag (tussen 06.00 uur en 22.59 uur) zal er opgestegen en geland worden op baan 20 en baan 25L. Op momenten dat er vraag is naar meer capaciteit, zal het ook toegelaten zijn om op te stijgen vanaf baan 07R en te landen op baan 02.
- ’s Nachts (tussen 23.00 uur et 05.59 uur) zal er hoofdzakelijk opgestegen en geland worden op baan 25L.
Vanzelfsprekend worden die baanconfiguraties enkel ter informatie gegeven. Naargelang van de meteorologische omstandigheden (zoals windsterkte en -richting) of van de verkeerssituatie, kan het gebruik van de banen gewijzigd worden.
De verschillende betrokkenen treffen alle voorzieningen om zo veel mogelijk de ongemakken te beperken die voortvloeien uit de uitvoering van de werken.
[1] Belgocontrol is een autonoom overheidsbedrijf dat werd opgericht in oktober 1998, met als missie de veiligheid van het luchtverkeer in het luchtruim waarvoor België verantwoordelijk is te waarborgen. Zijn activiteitszone strekt zich uit van de grond (op het niveau van de luchthavens van Brussels Airport, Antwerpen, Charleroi, Luik en Oostende) tot vliegniveau 245 (8.000 meter) boven België en van vliegniveaus 145/165 tot 245 voor het Groothertogdom Luxemburg. Het verkeersleidingsgebied boven de 8.000 meter behoort tot de bevoegdheid van het luchtverkeersleidingscentrum van EUROCONTROL te Maastricht, dat het hoger Belgisch, Luxemburgs, Nederlands en West-Duits luchtruim beheert.
Commentaires (fermé)